Zboża, które znajdują się w naszej diecie, znacząco różnią się od tych, które jedli nasi przodkowie. Jak myślisz – dlaczego biały chleb jest taki puszysty i ma chrupiącą skórkę? Właśnie dlatego, że mąka, z której jest wyprodukowany, to gluten i nic więcej! Jego głównymi zaletami w przemyśle spożywczym są plastyczność i kleistość. W dzisiejszych czasach zboża pryskane są niewyobrażalną wręcz ilością pestycydów, co tylko pogarsza ich jakość. Takie zboża są teraz  “na czasie”, ponieważ są zwyczajnie tańsze i dla większości smaczniejsze. Niestety w tym miejscu zaczyna się problem…

Gluten – co to właściwie za “stworzenie”? Czym jest gluten?

Gluten możemy zaliczyć do grupy lektyn pokarmowych i jest to po prostu mieszanina białek roślinnych, gluteniny i gliadyny. Występuje głownie w ziarnach pszenicy, żyta oraz jęczmienia. Często zboża i bulwy bezglutenowe mogą być zanieczyszczone glutenem, w wyniku wspólnego przebywania i przetwarzania w tym samym zakładzie przetwórczym. Gluten jest bardzo trudny do strawienia, o ile w ogóle jest to możliwe. Powoduje największe spustoszenie naszego organizmu, większe niż cukry i kwasy tłuszczowe. Podnosi również poziom naszej insuliny aż “do samego nieba”!

Objawy nietolerancji glutenu:

  • problemy skórne
  • stany depresyjne i niepokój
  • zachwianie równowagi hormonalnej
  • nadmierne zmęczenie
  • niska odporność
  • problemy trawienne tj. wzdęcia,  wymioty, biegunka, zaparcia
  • ból głowy
  • zapalenie, obrzęk i ból stawów

Wyżej wymieniliśmy symptomy, które przez większość z Was pewnie nie były do tej pory kojarzone właśnie z “bohaterem” naszego artykułu. Ale jak widzicie, gluten, tak samo jak cukier, lektyny oraz laktoza, stymulują nadmiernie nasz układ odpornościowy, co coraz częściej doprowadza do występowania chorób autoimmunologicznych.

Zobacz też: OLEJ KOKOSOWY – NAJZDROWSZY TŁUSZCZ, SUPERFOOD CZY CICHY WRÓG TWOJEGO ZDROWIA? NAUKOWO OBALAMY MITY!

A propos glutenu – źródła węglowodanów, których powinieneś/powinnaś unikać:

  • ryż brązowy i dziki
  • pszenica i jej przetwory, np. kuskus, kasza manna, pieczywo
  • orkisz
  • żyto
  • jęczmień

Gluten to antygen. Często nie ulega trawieniu w całości, tylko doczepia się do jelit. Należy pamiętać, że jelita mają ograniczoną wytrzymałość materiałową i prędzej czy później, przy spożywaniu glutenu, dojdzie do ich nieszczelności. Zatem aby uniknąć tego niebezpieczeństwa, gluten powinien zostać CAŁKOWICIE wyeliminowany z diety, nawet jeżeli nie wywołuje aktualnie u Ciebie żadnych widocznych negatywnych objawów w Twoim organizmie.

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa jest bardzo restrykcyjną dietą. Trzeba zapomnieć o ulubionych smakach, a także o produktach, po które sięgaliście do tej pory. Wykluczenie glutenu z diety nie jest takie proste, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Dzieje się tak, ponieważ wiele produktów, pierwotnie bezglutenowych, dostępnych na sklepowych półkach, jest produkowana i/lub przetwarzana razem z tymi, które mogą być zanieczyszczone glutenem. Należy zatem sięgać po jak najmniej przetworzone produkty, najlepiej naturalne, które przetwarzane były w osobnym pomieszczeniu i posiadają certyfikat braku zawartości glutenu. Takie produkty oznaczone są symbolem przekreślonego kłosa. Niestety poza przemysłem spożywczym należy również zwrócić uwagę na skład kosmetyków, których używamy na co dzień, np. pasty do zębów, a także wiele suplementów diety i leków (one też mogą zawierać gluten!).

Jeżeli jednak nie musisz lub nie jesteś w stanie całkowicie zrezygnować z glutenu, zmniejsz przynajmniej ilość jego spożywania do minimum. Na przykład kupuj żytnie pieczywo na zakwasie zamiast białego, a kaszę jęczmienną zamień na kaszę jaglaną.

Najważniejsza jest świadomość tego, co nakładamy na talerz, czytanie etykiet oraz sprawdzanie, co znajduje się w jedzeniu. Niestety nie istnieją produkty, które w 100 proc. są zdrowe i będą działać na nas terapeutycznie. Niemniej jednak jedzenie, a dokładniej dobrze zbilansowana dieta, uboga w składniki antyżywieniowe – powodujące powolne wyniszczanie naszego organizmu, jest kluczem do dobrego i długiego życia.

Zobacz też: NIE BÓJ SIĘ JEŚĆ OWOCÓW NA REDUKCJI! FRUKTOZA BEZ TAJEMNIC

>