8 kwietnia, 2017 1:24 am

Radek Pietrzak

Hormony w naszym organizmie pełnią rolę chemicznych posłańców, którzy przede wszystkim regulują oraz kontrolują działalność organów i komórek. Nadzorują również wiele procesów metabolicznych występujących równocześnie. W związku z tym zachowanie równowagi hormonalnej jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Każde, nawet niewielkie, zachwianie w tej materii może odbić się negatywnie na naszym samopoczuciu i przede wszystkim zdrowiu.

W przypadku zaburzeń hormonalnych bardzo ważne jest, żeby jak najszybciej je odkryć, a następnie im przeciwdziałać. Poniżej prezentuję 9 sygnałów ostrzegawczych, które Twój organizm wysyła, informując o potencjalnym problemie.

Zaburzenia równowagi hormonalnej – najczęstsze objawy:

1. Ogólne zmęczenie

Samo uczucie zmęczenia po intensywnym wysiłku fizycznym lub intelektualnym jest czymś zupełnie normalnym i nie powinno Cię niepokoić. “Czerwona lampka” w Twojej głowie powinna zapalić się w sytuacji, gdy coraz częściej i bez konkretnego powodu czujesz spadki energii. Są one najczęściej spowodowane drastycznymi skokami poziomu cukru we krwi. Powoduje je nadmierne spożycie węglowodanów w diecie (zwłaszcza prostych). Dlatego sugeruję wykluczyć z jadłospisu słodycze i produkty przetworzone, a także ograniczyć ziarna i pszenicę. Warto również rozważyć spożywanie węglowodanów wyłącznie po treningach.

2. Odczuwanie lęków, drażliwość i objawy depresji

Jeśli przez długi czas odczuwasz stany lękowe czy wręcz depresyjne istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że cierpisz na zaburzenia równowagi hormonalnej. Pamiętaj jednak, że tego typu objawy mogą być również spowodowane stresującym trybem życia i niską jakością produktów, które spożywasz.

3. Przyrost wagi

Mimo ćwiczeń i zmian w diecie Twoja waga cały czas stoi w miejscu? To także może oznaczać zaburzenia hormonalne. Winnym tej sytuacji jest insulina, na którą komórki będą oporne (cały rozdział o insulinooporności znajdziesz w ebooku “Poznaj swoje ciało i zbuduj wymarzoną sylwetkę”).

4. Nagła utrata masy mięśniowej i pojawienie się tkanki tłuszczowej na brzuchu

Uszkodzony układ hormonalny nie jest w stanie wytwarzać odpowiedniej ilości niektórych hormonów lub też pewne z nich produkuje w nadmiarze, jak np. kortyzol (hormon stresu). W takiej sytuacji bardzo szybko pojawia się zmęczenie nadnerczy, przez co Twój organizm – w odruchu obronnym – zaczyna odkładać zapasy tłuszczu, które w przyszłości wykorzysta do przetrwania. Zaburzenia równowagi hormonalnej zmuszają Twoje ciało do tworzenia magazynów tłuszczu, jako że ustrój nie jest w stanie na bieżąco wytwarzać odpowiedniej ilości hormonów zaspokajających potrzeby organizmu. Niestety znacząca część tego “rezerwowego balastu” gromadzi się wokół brzucha (tzw. belly fat).

Zobacz też: OBUDŹ W SOBIE „SAMCA ALFA” I ZWIĘKSZ POZIOM TESTOSTERONU!

5. Problemy z trawieniem

Również nadmierna konsumpcja pożywienia oraz niewłaściwe przeżuwanie pokarmów może doprowadzić do zaburzenia harmonii Twojej równowagi hormonalnej. Jak to możliwe? Odpowiedź jest bardzo prosta – niewłaściwie trawiona żywność pozbawia organizm dostępu do odpowiedniej ilości składników odżywczych wymaganych do codziennego funkcjonowania.

6. Nadmierne łaknienie

Kontynuacją wspomnianej już insulinooporności oraz zmęczenia nadnerczy jest zazwyczaj skłonność do przejadania się oraz brak uczucia sytości. Chyba nikomu nie muszę tłumaczyć, że połączenie zaburzeń hormonalnych z nadmierny łaknieniem musi odbyć się bardzo negatywnie na Twojej sylwetce. Co zrobić w takiej sytuacji? W pierwszej kolejności wyeliminuj ze swojego jadłospisu cukier, produkty mleczne (laktoza), pszenicę i alkohol. Taki zabieg sprawi, że kontrolowanie Twojego apetytu stanie się znacznie łatwiejsze. “Skutkiem ubocznym” będzie także poprawienie trawienia.

7. Przesadne pocenie się

Nadmierna potliwość lub odczuwanie uderzeń gorąca to z kolei jedne z najpopularniejszych objawów zaburzeń hormonalnych u kobiet. Aby zdiagnozować czynniki, które je wywołują, należy rejestrować wszystkie pokramy i napoje, które spożywasz oraz to, jakie samopoczucie oraz emocje wywułuje w Twoim organizmie ich spożycie. Może okazać się, że usunięcie z diety szkodliwego produktu wyeliminuje problem, bez konieczności stosowania hormonalnej terapii zastępczej.

8. Słaba jakość snu albo bezsenność

Podstawowym składnikiem regeneracyjnym organizmu jest sen odpowiedniej jakości. Zatem jeśli się nie wysypiasz albo wręcz cierpisz na bezsenność, wówczas w organizmie zwiększa się produkcja kortyzolu i zwiększenie poziomu stresu, który jest jednym ze “sprzymierzeńców” zaburzeń hormonalnych. Christian Benedict, badacz z Uniwersytetu Uppsala tłumaczy, że już jedna bezsenna noc zdecydowanie wzmacnia u mężczyzn pracę obszaru mózgu odpowiedzialnego za łaknienie. Niewyspanie działa zatem podwójnie negatywnie – wpływa na zaburzenia równowagi hormonalnej oraz przyczynia się do tycia.

Zobacz też: SPACEROWANIE CZY BIEGANIE – CO JEST LEPSZE DLA TWOJEGO ZDROWIA I SPALANIA TKANKI TŁUSZCZOWEJ?

9. Niskie libido

Te przejaw również ma bezpośredni związek z brakiem jakościowego snu. Niewyspanie i zmęczenie sprawa zmniejszenie produkcji hormonów płciowych w organizmie.

O autorze

Cześć! Nazywam się Radek Pietrzak i kocham to, co robię! Jestem certyfikowanym trenerem personalnym, diet coachem, specjalizuję się w treningu pośladków, budowaniu masy mięśniowej i kształtowaniu prozdrowotnych nawyków. Pomagam ludziom wprowadzać trwałe zmiany w życiu i realizować cele fitness pod szyldem projektu Sixpack Academy.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

>